Partnerzy serwisu:
Innowacje

SIM Factor: Graficzna rewolucja w symulatorach

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
18-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
SIM Factor: Graficzna rewolucja w symulatorach
fot. Roman CzubińskiWnętrze kabiny symulatora SIM Factor
W wybranych symulatorach polskiej firmy SIM Factor jest już dostępna nowa wersja grafiki w standardzie HDRP, zapewniająca znacznie bardziej realistyczne odwzorowanie szlaku oraz jego otoczenia. Klienci firmy będą sukcesywnie zaczynali korzystać z nowej grafiki, a jej oficjalna prezentacja będzie miała miejsce na tegorocznych targach TRAKO.

Nową wersję grafiki, którą redakcja Rynku Kolejowego miała już okazję zobaczyć i przetestować na symulatorach pokazowych SIM Factor, od poprzedniej można odróżnić m. in. po trójwymiarowych podkładach i nowych podsypkach. Zmiany są jednak o wiele głębsze i obejmują wiele usprawnień, poczynając od wyglądu elementów graficznych pojazdów (w tym – wpływu pogody na zabrudzenie szyby czołowej i widoczność), poprzez dodanie nowych modeli oraz scenariuszy mogących wystąpić na szlaku kolejowym. Poprawiono też oświetlenie, głębokość detali oraz odległość renderowania.

Ruchy widocznych na ekranach ludzi i zwierząt stały się bardziej realistyczne. zadbano też o takie niuanse, jak efekt rozbłysku i oślepienia przy wyjeździe z tunelu. Wszystko po to, by w jak największym stopniu upodobnić odczucia podczas korzystania z symulatora do tych, jakie są udziałem maszynisty podczas prowadzenia pojazdu w rzeczywistości. Przygotowano nawet ekstremalne scenariusze jazd, obejmujące np. atak gazowy w metrze czy wybuchy na peronach.

– Nowa wersja naszego oprogramowania pozwala na pełne wykorzystanie możliwości nowoczesnych kart graficznych dostępnych w symulatorach SIM Factor. Nasi klienci jeżdżą coraz szybciej, więc musimy za tym podążać i dostosować się do rosnących oczekiwań – zapewnia Rynek Kolejowy prezes firmy Michał Wierzbicki. Jak podkreśla, gdy w Polsce zacznie działać kolej dużych prędkości, firma będzie gotowa do udziału w szkoleniu maszynistów dla jej potrzeb.

Opisywane rozwiązanie opiera się na technologii Unity HDRP, wykorzystywanej przez SIM Factor do budowy autorskiego oprogramowania symulacyjnego. – Chcemy wdrożyć je w taki sposób, by baza szlaków, którą opracowaliśmy do tej pory, licząca ok. 10 tys. km linii, została w całości przeniesiona na nową wersję silnika. Zajęło nam to więcej czasu niż normalnie, ale dzięki temu możemy każdego zdolnego do tego technologicznie klienta zaktualizować do nowej wizualizacji. Zapewniamy więc pełną kompatybilność wsteczną – wyjaśnia prezes Wierzbicki.

Jak podkreśla, konkurenci – w tym znacznie większe firmy zagraniczne – nie oferują darmowej migracji w ramach cyklicznej aktualizacji oprogramowania. – My nie chcieliśmy tracić tego, co zbudowaliśmy do tej pory – skoncentrowaliśmy się na ponownym użyciu naszego wirtualnego świata w nowej technologii. Postrzegamy naszą bazę tras jako wielką przewagę konkurencyjną, w którą włożyliśmy dużo energii – wyjaśnia założenia takiego modelu biznesowego nasz rozmówca.

Taka sama we wszystkich symulatorach SIM Factor jest również baza szlaków. Dziś obejmuje ona ok. 8 tys. km linii polskich oraz ok. 2 tys. km zagranicznych i stale rośnie. – Nasz osprzęt hardware'owy nie ogranicza oprogramowania. To duża wygoda dla użytkowników, którzy mają więcej niż jeden typ pojazdu w tym samym symulatorze, ale też dla kursanta, który będzie miał do czynienia z tym samym oprogramowaniem i sprzętem na egzaminie w UTK – zwraca uwagę Wierzbicki. Symulator za kilkadziesiąt, kilkaset tysięcy złotych i za kilka milionów mają dostęp do tego samego software'u. – Żądając dodatkowych opłat za dostęp, moglibyśmy zarobić więcej – ale w zamian unikamy rozdrobnienia technologicznego: nasze szlaki się łączą, a te konkurencji z reguły nie. Wielu klientów decyduje się na nas właśnie z tego powodu – i w efekcie stajemy się firmą pierwszego wyboru – tłumaczy prezes.

Pierwszy klient komercyjny otrzymał już oprogramowanie do testów. Potrwają one około miesiąca. – Nasz software ma formułę „otwartego świata”, więc zmiany objęły całość, a nie tylko wybrane fragmenty. To ważne, bo ośrodki szkoleniowe patrzą na wiele spraw inaczej niż my, a ich obserwacje i wnioski pozwalają stale ulepszać nasze produkty – deklaruje prezes. We wrześniu mają działać już trzy takie środowiska testowe, w tym – być może – za granicą. W tym ostatnim przypadku w grę wchodzą Czechy i Wielka Brytania.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij